Omdat ik deze week jarig was (yay!) heb ik mezelf een cadeautje gegeven: de CineStill CS41 2-bath kit om kleurenfilm te ontwikkelen! Voorheen bracht ik mijn rolletjes altijd weg om te laten ontwikkelen, en daar heb ik uitstekende ervaringen mee, zowel bij CameraNu als bij Analog Space Eindhoven. Het probleem is echter dat ik ongeveer 20 tot 30 minuten in de auto zit om daar te komen, het vervolgens rond de €6 euro kost om het rolletje te laten ontwikkelen en ik moet op een later moment de negatieven weer op gaan halen zodat ik ze thuis kan digitaliseren. Dus heb ik een snel rekensommetje gemaakt. De CineStill CS41 kit kost om en nabij de €36 euro en puur kijkende naar de prijs van het laten ontwikkelen heb ik dat er na 6 rolletjes al uit. Die kit kan echter zo’n 24 rolletjes ontwikkelen, en ik heb er momenteel iets van 12 liggen. Een nadeel is dat de ontwikkelaar maar zo’n 6 maanden goed blijft, maar al schiet ik maar één rolletje per maand, dan is het alsnog efficiënter qua kosten dan het ontwikkelen uitbesteden.
Dus: CS41 kit besteld, 2 harmonicaflessen van 1 liter en een normale 1 liter opslagfles. Een harmonicafles voor m’n HC-110, eentje voor de CS41-ontwikkelaar en de normale fles voor het spul op het CS41-ontwikkelproces af te ronden. Ik ga nog wel een keer wat dieper in op alle spulletjes die ik gebruik om film te ontwikkelen, maar een harmonicafles geeft je de mogelijkheid de lucht uit de fles te duwen. Daardoor zit er minder zuurstof bij je ontwikkelaar wat betekent dat er minder oxidatie optreedt en dat betekent weer dat je ontwikkelaar aanzienlijk langer goed blijft.
In eerste instantie leek kleurenfilm ontwikkelen mij wat eng en ingewikkeld. Je werkt met wat hogere temperaturen (38 graden zo uit m’n hoofd, in plaats van 20 graden voor zwart-wit), de temperaturen komen nauwer, dus afwijkingen hebben meer invloed en het ontwikkelen gaat sneller dus iets meer stress. Daar komt bij dat je traditioneel best wat vloeistoffen moet mixen tot de in totaal drie vloeistoffen die je gebruikt voor het ontwikkelproces. En toen kwam ik de CineStill CS41 kit tegen. Ook met vloeistoffen die je moet mixen, maar met maar twee (eigenlijk drie, als je het spoelen op het eind meerekent) stappen net als bij zwart-wit. Vanwege m’n slechte ervaringen met DF96… ook van CineStill, en ook bedoeld om het proces te vereenvoudigen, heb ik nu wél voldoende research gedaan. Conclusie: dit spul werkt zoals het moet.
Nu de winter (lees: hele lange herfst) langzaamaan plaats maakt voor de lente en er meer kleur ten tonele verschijnt wil ik wat vaker kleurenfilm in m’n camera’s gaan stoppen. Het zelf kunnen ontwikkelen maakt die drempel wat lager. Het is met minimaal €10 euro per rolletje nog steeds een dure aangelegenheid, maar ik ben nu niet ook nog eens een hoop extra tijd en geld kwijt om de rolletjes te laten ontwikkelen. De rolletjes die ik heb wil ik ook gewoon gebruiken, en niet laten liggen omdat het zonde/duur zou zijn ze vol te schieten. Ze niet gebruiken, dat is pas écht zonde! En eerlijk is eerlijk: kleur heb ik altijd toffer gevonden dan zwart-wit.
De komende tijd blijf ik ook nog gewoon zwart-wit schieten, voornamelijk vanuit een kostenperspectief, maar ook omdat het in sommige gevallen toch wel wat heeft. Je wordt niet afgeleid door kleuren maar komt meteen tot de essentie van je onderwerp ofzo? Geen idee hoe ik het uit moet leggen, maar ik ben het zelf ook nog een beetje aan het ontdekken. De lomende tijd ga je dus meer kleurenfoto’s zien hier, inclusief hoe ik het ontwikkelen van kleurenfilm ervaar. Eigenlijk hetzelfde als ik met m’n zwart-wit ontwikkelperikelen heb gedaan en nog steeds doe. Eens kijken of het C41-ontwikkelproces nou echt zoveel lastiger is…
To be continued.
Geef een antwoord